• اعتبارسنجی داده‌ ها در اکسل

اکسل یک نرم‌افزار ساده برای گردآوری و تحلیل داده‌ها می‌باشد. یکی از کارهای ساده‌ای که می‌توانید با کمک اکسل انجام دهید، طراحی صفحاتی برای انجام خودکار یک سلسله از محاسبات است. این نوع صفحات حکم ماشین‌حساب تعمیم‌یافته‌ای را دارند که می‌توانند محاسبات پیچیده‌تر و کاربردی‌تری را انجام دهند. گاهی لازم است که داده‌های ورودی، نوع و دامنه‌ی مشخصی را داشته باشند. اکسل امکاناتی دارد که به واسطه آن می‌توانید کاربر را برای وارد کردن داده‌ها در هر خانه محدود کنید تا هم از ورود داده‌های اشتباه جلوگیری کنید و هم اینکه کاربر را در وارد کردن اطلاعات راهنمایی‌ کنید.

• سابووفر

حتما پیش آمده است که اتومبیلی با سرعت زیاد و صدای "کوپس کوپس" عجیب و غریبی از کنارتان در خیابان رد شده باشد. دستگاه اضافه تقویت‌کننده صداهای بم، سابووفر (subwoofer) نام دارد. در این مقاله سابووفر را به اختصار معرفی می‌کنیم.

• اگر دو ذهن از یک ذهن بهتر است، درباره‌ی دوهزار ذهن چه می‌توان گفت؟(بخش دوم )

ممکن است به بخش اول مقاله درباره کتاب معروف مینسکی ("جامعه ذهن") نگاهی انداخته باشید. توصیه می‌کنم قبل از اینکه روی "ادامه مطلب" کلیک کنید،‌ بخش اول را بخوانید و بعدا‌ بخش دوم و پایانی آن را مطالعه کنید.

• مجموعه‌های فازی

یکی از مفاهیم پایه و اولیه‌ای که در درس ریاضی دوران مدرسه فرا می‌گیریم، نظریه مجموعه‌ها است. اصطلاحاتی چون A اشتراک با  B، C اجتماع با D برای خیلی از ما که از دوران مدرسه فاصله گرفته‌ایم یک حس نوستالژیک ایجاد می‌کند. اما همین مفاهیم پایه امروزه سر منشاء راه ‌حل‌های نوین برای بسیاری از مسائل پیچیده دنیای صنعت هستند.

"وایکینگ"، به سوی کشف مریخ

نویسنده: شایان منصوری, منتشر شده در بخش علم و فناوری,

آیا در سیاره مریخ زندگی وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش امروزه بهتر از پیش مجهز هستیم. مریخ، سیاره‌ای است که چنانچه از خورشید فاصله بگیریم بلافصله پس از زمین قرار دارد.

در اوایل قرن بیستم، بسیاری از فضانوردان می‌پنداشتند که برسطح مریخ شیارهای باریکی وجود دارد - که آن شیارها را "کانال" نامیدند – و نتیجه گرفتند، این امکان وجود دارد که موجودات باهوشی برروی این سیاره زندگی کنند. از سال 1965، سفینه‌های فضایی از نزدیکی مریخ عبور کرده و تصاویری از آن مخابره کردند. در این تصاویر در پس یک غبار جوی سبک، آتشفشانهای خاموش و حفره‌‍‌های بسیاری مشاهده می‌شود. اما هیچگونه اثری از کانال‌های یاد شده دیده نشد. در سال 1976 دو سفینه بی‌سرنشین به نامهای "وایکینگ- 1 "و "وایکینگ- 2" بر خاک مریخ فرود آمدند و آزمایشها ردیابی وجود هر گونه شکل ابتدایی حیات بود. اما نتیجه منفی بود.

اورانوسکشف مشتری، زحل و اورانوس

بدینسان ما درباره هر یک از همسایه‌های خود چیزهایی دانستیم. چه چیزی ماوراء اینها وجود دارد؟ چندین سفینه به نام‌های "پایونیر" و " وویجر" با هدف اکتشاف اعماق منظومه شمسی از مریخ عبور کردند. این سفینه‌ها از سال 1973 به تحقیق روی سیارات غول پیکری که در فاصله‌های بسیار از خورشید قرار دارند پرداختند. آنها بر فراز بزرگترین این سیارات یعنی مشتری و قمرهای عظیم آن به پرواز درآمدند. بروی یکی از این قمرها به نام "‌لو" آتشفشانهای فعالی کشف کردند و دریافتند که دیگری، " اروپا" تقریبا بطور کامل با لایه‌ای ار یخ پوشیده شده است. سفینه‌های سپس راه خود را دنبال نمودند ، تصاویر نزدیکی از زحل و حلقه‌های عظیم آن برای زمین مخابره کردند. بدینسان توانستیم مشاهده کنیم که این حلقه‌ها خود از توده‌های بسیاری به اشکال نامنظم تشکیل یافته‌اند. پس از زحل نوبت به اورانوس می‌رسد و ما نخستین تصاویر از این سیاره را در سال 1986 دریافت داشتیم.

5.0/5 امتیازهای داده شده (2 امتیاز)