پارادوکس روز تولد (۲)

در "بخش اول مقاله" صورت مسئله "پارادوکس روز تولد" را شرح دادیم. داستان از این قرار بود: می‌خواهیم بدانیم دست کم چند نفر دور هم جمع شوند تا احتمال وجود حداقل یک جفت آدم با تاریخ تولد (ماه، روز) مشترک بر احتمال عدم وجود آن بچربد؛ یعنی احتمال وجود دست کم ۵۰ درصد باشد. در این بخش، جواب مسئله را گام به گام پیدا خواهیم کرد.

• عملیات فیس بوک

گروه ناشناس (anonymous) : "فیس بوک 5 نوامبر سقوط می‌کند". هر چه بیشتر فیس بوک به دنیا مسلط می‌شود، به نظر می‌رسد که به پایان خود نیز نزدیک می‌شود. اوائل سال، سخنان شایعه واری مبنی بر اینکه فیس بوک 5 نوامبر خاموش خواهد شد ( البته منظور نابودی است)، شنیده شده است. خوب و بد بودن این خبر کاملا بستگی به تعصبات جی پلاسی و یا فیس بوکی و ... دارد.

• چگونه با کیلاگر ها مقابله کنیم ؟(bypass)

هدف از این مقاله روش‌های مقابله در شرایطی است که وجود کیلاگر را احساس می‌کنیم و گرنه بهترین روش نصب آنتی ویروس خوب و به روز می‌باشد! بعد از این که طرز کار و قابلیت کیلاگرها در مقاله قبلی برای ما معلوم شد ( هرچند به صورت کاملا تخصصی بیان نشد ) روش‌هایی نیز می‌توان پیدا کرد تا کیلاگر و سازنده ی محترم آن را به خواسته‌اش نرساند!

دانستن اصول کار کیلاگرها به نوآوری در راه‌های مقابله با این موجود دون مایه دنیای سایبری کمک بسیاری می‌کند. در اینجا به برخی روش‌ها اشاره می‌شود، روش‌هایی که اشتباه می‌باشد، روش‌هایی که معایب دارد و روش‌هایی که ایده آل می‌باشد.

"وایکینگ"، به سوی کشف مریخ

نویسنده: شایان منصوری, منتشر شده در بخش علم و فناوری,

آیا در سیاره مریخ زندگی وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش امروزه بهتر از پیش مجهز هستیم. مریخ، سیاره‌ای است که چنانچه از خورشید فاصله بگیریم بلافصله پس از زمین قرار دارد.

در اوایل قرن بیستم، بسیاری از فضانوردان می‌پنداشتند که برسطح مریخ شیارهای باریکی وجود دارد - که آن شیارها را "کانال" نامیدند – و نتیجه گرفتند، این امکان وجود دارد که موجودات باهوشی برروی این سیاره زندگی کنند. از سال 1965، سفینه‌های فضایی از نزدیکی مریخ عبور کرده و تصاویری از آن مخابره کردند. در این تصاویر در پس یک غبار جوی سبک، آتشفشانهای خاموش و حفره‌‍‌های بسیاری مشاهده می‌شود. اما هیچگونه اثری از کانال‌های یاد شده دیده نشد. در سال 1976 دو سفینه بی‌سرنشین به نامهای "وایکینگ- 1 "و "وایکینگ- 2" بر خاک مریخ فرود آمدند و آزمایشها ردیابی وجود هر گونه شکل ابتدایی حیات بود. اما نتیجه منفی بود.

اورانوسکشف مشتری، زحل و اورانوس

بدینسان ما درباره هر یک از همسایه‌های خود چیزهایی دانستیم. چه چیزی ماوراء اینها وجود دارد؟ چندین سفینه به نام‌های "پایونیر" و " وویجر" با هدف اکتشاف اعماق منظومه شمسی از مریخ عبور کردند. این سفینه‌ها از سال 1973 به تحقیق روی سیارات غول پیکری که در فاصله‌های بسیار از خورشید قرار دارند پرداختند. آنها بر فراز بزرگترین این سیارات یعنی مشتری و قمرهای عظیم آن به پرواز درآمدند. بروی یکی از این قمرها به نام "‌لو" آتشفشانهای فعالی کشف کردند و دریافتند که دیگری، " اروپا" تقریبا بطور کامل با لایه‌ای ار یخ پوشیده شده است. سفینه‌های سپس راه خود را دنبال نمودند ، تصاویر نزدیکی از زحل و حلقه‌های عظیم آن برای زمین مخابره کردند. بدینسان توانستیم مشاهده کنیم که این حلقه‌ها خود از توده‌های بسیاری به اشکال نامنظم تشکیل یافته‌اند. پس از زحل نوبت به اورانوس می‌رسد و ما نخستین تصاویر از این سیاره را در سال 1986 دریافت داشتیم.

5.0/5 امتیازهای داده شده (2 امتیاز)