• کیلاگر یا دزد کیبورد شما

کیلاگر به نرم افزاری گفته می‌شود که توانایی ثبت و ذخیره کلیدهایی که بر روی کیبورد فشرده می‌شود را دارا می‌باشد، چه کلیدهایی که هنگام تایپ کردن می‌فشرید و چه هنگام بازی و فیلم دیدن! کیلاگرها به طور مخفیانه عملیات خود را انجام می‌دهند پس پیدا کردن آنها کار ساده‌ای نمی‌باشد. آنها اطلاعات را برای صاحب خود ارسال و یا در قسمتی از کامپیوتر نگه داری می‌کنند که بنا به فرد استفاده کننده انتخاب می‌شود مانند ارسال از طریق ایمیل ، ftp و...

این نرم افزار از دیدی مثبت بسیار مفید و از دیدی منفی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر شما قصد حفاظت از کامپیوتر خود و حتی کنترل افراد ( فرزندتان و یا کارمندان شرکتتان ) را دارید و می‌خواهید بدانید که آیا در نبود شما چه کارهایی با کامپیوتر انجام می‌شود، می‌توانید با دید مثبت از این نرم افزار کمک بگیرید. اما اگر کسی که معمولا از واژه هکر برای نامیدن آن ها استفاده می‌شود نیز همین قصد را نسبت به شما داشته باشد و کلمه عبور و اطلاعاتی که شما وارد می‌کنید را بخواهد چه !؟

• اکسل و کپی کردن خانه‌ های فرمول‌دار (بخش اول)

بخش اول: ارجاع نسبی
    آیا تا به حال پیش آمده است که در کپی پیست کردن خانه‌های فرمول‌دار در برنامه‌ی آفیس اکسل به مشکل بربخورید؟ در بخش اول این مقاله، قصد داریم درباره‌ی منطق اصلی کپی کردن خانه‌های فرمول‌دار در برنامه‌ی اکسل صحبت می‌کنیم.

• دسکتاپ یا لپتاپ؟

دسکتاپ یا لپتاپ؟ پاپ‌کورن فوق‌‌چرب یا کم‌سدیم؟ کاغذ یا پلاستیک؟ بسیار خوب، حداقل با سؤال دسکتاپ یا لپتاپ می‌توانیم شیوه‌هایی برای راهنمایی ارائه دهیم.

فیزیک کوانتوم

نویسنده: شایان منصوری, منتشر شده در بخش علم و فناوری,

یکی از برجسته‌ترین پیشرفتهای علمی قرن بیستم تحول و ابداع مکانیک کوانتوم است. امروزه مکانیک به عنوان یک وسیله قدرتمند برای درک وضعیت اتمها و مولکولها و نیز یک عامل حیاتی در دست فیزیکدانان و به همان اندازه شیمیدانان و بیوشیمیستها درآمده است.

ریشه‌های این علم به دوران تحویل قرن بیستم و در کشف ماکس پلانک نهفته است و آن این است که به نظر او تشعشات یک شئی گداخته فقط در صورتی به طرز موفقیت آمیزی قابل توضیح است که به جای متغیر اما مداوم بودن میزان انرژی -کوانتا - ایجاد شده باشد. این کشف نهایتا به توضیح پدیده نور بر حسب ذراتی به نام فوتون منجر شد. واژه فوتون در سال 1926 توسط گیلبرت لوئیس امریکایی بهه کار رفت.

در سال 1913 نیلس بوهر دانمارکی فیزیک کوانتوم را بنا نهاده مسلم دانست که انرژی الکترونهای هر اتم نیز باید " کوانتیزه" باشد. مدل مورد نظر منشا طیف نور ساطع شده از اتمهایی نظیر هیدروژن را که از گذشته دور آنها را به عنوان عناصر دارای خطوط رنگی مشخص و مجزا در طیف آنها می‌شناختند توضیح می‌داد. اما یافتن توضیح آن که چرا انرژی این الکترونها باید کوانتیزه باشد مستلزم مرور زمان بود و تا نیمه دهه 1920 و تکمیل فرمول ریاضی معروف به مکانیک کوانتوم توسط " اروین شرودینگر" اتریشی و ورنرهایزنبرگ آلمانی و پل دیراک فیزیکدان بریتانیایی به درازا کشید.فیزیک کوانتوم

تئوری مکانیم امواج کوانتوم توسط شرودینگر الکترون را به چشم یک پدیده موج مانند می‌نگرد به طوری که دامنه نوسان این موج، احتمال یافتن الکترون را در یک نقطه مورد نظر در مکان و زمان یه دست می‌دهد. این موج، همانند امواج الکترومغناطیسی در معرض کوانتیزه شدن است و سطوح مختلف انرژی " لایه‌های مختلف الکترونی" در مدل بوهر می‌تواند بر حسب انرژی ممکن در یک موج الکترونی که به طرز موثری از طریق جاذبه الکتریکی هسته جذب شده، قابل توضیح باشد.

3.0/5 امتیازهای داده شده (2 امتیاز)