• فوتوسل

فوتوسل به رسته‌ای از حسگرها گفته می‌شود که بر اساس حضور یا عدم حضور نور یا انرژی الکترومغناطیسی عمل می‌کنند. واژه فوتوسل (photocell) از دو بخش photo + cell تشکیل شده است. منظور از photo همان فوتون (photon) یا اجزای تشکیل‌دهنده نور است و cell نیز به معنای سلول می‌باشد.

• آیا می‌دانید کد QR چیست؟

امروزه با مجهز شدن تلفن‌های هوشمند به فناوری تشخیص کدهای ‌QR، استفاه از این کدها و همچنین کاربرد آنها افزایش یافته است. به کمک این کدها می‌توان اطلاعاتی از قبیل نام کالا، شرکت سازنده، تلفن، آدرس، ایمیل، وب‌سایت و اطلاعات تکمیلی‌تر دیگر را کد نمود.

تولد عصر فضا

در زمان جنگ جهانی دوم آلمانها موشکهایی ساختند که آنها را برای بمباران شهر لندن در سال 1944 به کار گرفتند پس از خاتمه جنگ ایالات متحده و اتحاد شوروی به ساخت موشکهای بزرگی برای سیر و سیاحت و اکتشاف در فضا پرداختند.

فیزیک کوانتوم

نویسنده: شایان منصوری, منتشر شده در بخش علم و فناوری,

یکی از برجسته‌ترین پیشرفتهای علمی قرن بیستم تحول و ابداع مکانیک کوانتوم است. امروزه مکانیک به عنوان یک وسیله قدرتمند برای درک وضعیت اتمها و مولکولها و نیز یک عامل حیاتی در دست فیزیکدانان و به همان اندازه شیمیدانان و بیوشیمیستها درآمده است.

ریشه‌های این علم به دوران تحویل قرن بیستم و در کشف ماکس پلانک نهفته است و آن این است که به نظر او تشعشات یک شئی گداخته فقط در صورتی به طرز موفقیت آمیزی قابل توضیح است که به جای متغیر اما مداوم بودن میزان انرژی -کوانتا - ایجاد شده باشد. این کشف نهایتا به توضیح پدیده نور بر حسب ذراتی به نام فوتون منجر شد. واژه فوتون در سال 1926 توسط گیلبرت لوئیس امریکایی بهه کار رفت.

در سال 1913 نیلس بوهر دانمارکی فیزیک کوانتوم را بنا نهاده مسلم دانست که انرژی الکترونهای هر اتم نیز باید " کوانتیزه" باشد. مدل مورد نظر منشا طیف نور ساطع شده از اتمهایی نظیر هیدروژن را که از گذشته دور آنها را به عنوان عناصر دارای خطوط رنگی مشخص و مجزا در طیف آنها می‌شناختند توضیح می‌داد. اما یافتن توضیح آن که چرا انرژی این الکترونها باید کوانتیزه باشد مستلزم مرور زمان بود و تا نیمه دهه 1920 و تکمیل فرمول ریاضی معروف به مکانیک کوانتوم توسط " اروین شرودینگر" اتریشی و ورنرهایزنبرگ آلمانی و پل دیراک فیزیکدان بریتانیایی به درازا کشید.فیزیک کوانتوم

تئوری مکانیم امواج کوانتوم توسط شرودینگر الکترون را به چشم یک پدیده موج مانند می‌نگرد به طوری که دامنه نوسان این موج، احتمال یافتن الکترون را در یک نقطه مورد نظر در مکان و زمان یه دست می‌دهد. این موج، همانند امواج الکترومغناطیسی در معرض کوانتیزه شدن است و سطوح مختلف انرژی " لایه‌های مختلف الکترونی" در مدل بوهر می‌تواند بر حسب انرژی ممکن در یک موج الکترونی که به طرز موثری از طریق جاذبه الکتریکی هسته جذب شده، قابل توضیح باشد.

3.0/5 امتیازهای داده شده (2 امتیاز)