• HDMI

حتما اصطلاح‌های HDMI یا تلویزون HD به گوش تان خورده است و چه بسا با دستگاه‌های مجهز به واسط  HDMI سر و کار داشته باشید. در این مقاله با HDMI بیشتر آشنا می‌شویم.

• دیجیتال چیست؟

دیجیتال توصیفی ا‌ست از هر سیستمی که بر اساس داده‌ها و یا رویدادهای غیرپیوسته کار می‎‌کند. کامپیوترها دستگاه‌های دیجیتال هستند، چرا که در پایین‌ترین سطح فقط دو مقدار صفر و یک، یا خاموش و روشن را تشخیص می‌دهند؛ هیچ راه ساده‌ای برای نمایش مقداری بین صفر و یک، مثلا 25/0 وجود ندارد. همه‌ی داده‌هایی که کامپیوتر پردازش می‌کند، به صورت دیجیتالی، یعنی مجموعه‌ای از صفر و یک‌ها، کدگذاری می‌شوند

موشکها و ماهواره‌ها

جهانی که در آن زندگی می‌کنیم بسیار بزرگ است اما تنها طی 50 سال اخیر بود که توانستیم حقیقتا به عظمت آن پی ببریم. این بسیار طبیعی است که در پی شناخت بهتر مکانی که در آن زندگی کنیم باشیم. از این رو از نیم قرن پیش ابزار تحقیق و اکتشاف جدیدی مانند رادیو،تلسکوپ، ماهواره و سفینه بدون سرنشین ساختیم و چیزهای شگفت‌انگیز و حیرت‌آوری درباره چگونگی تشکیل جهان و پایان آن آموختیم و این خود کشف بسیار بزرگی بود. ما از این پس برای آن که بتوانیم به اسرار جهان پی ببریم و به آنها دست یابیم موشکهایی در اختیار داریم. این موشکها ما را قادر می‌سازند ماهواره هایی به اطراف زمین و سفینه‌های بدون سرنشینی به سوی سیارات دوردست ارسال داریم.

• چگونه با کیلاگر ها مقابله کنیم ؟(bypass)

هدف از این مقاله روش‌های مقابله در شرایطی است که وجود کیلاگر را احساس می‌کنیم و گرنه بهترین روش نصب آنتی ویروس خوب و به روز می‌باشد! بعد از این که طرز کار و قابلیت کیلاگرها در مقاله قبلی برای ما معلوم شد ( هرچند به صورت کاملا تخصصی بیان نشد ) روش‌هایی نیز می‌توان پیدا کرد تا کیلاگر و سازنده ی محترم آن را به خواسته‌اش نرساند!

دانستن اصول کار کیلاگرها به نوآوری در راه‌های مقابله با این موجود دون مایه دنیای سایبری کمک بسیاری می‌کند. در اینجا به برخی روش‌ها اشاره می‌شود، روش‌هایی که اشتباه می‌باشد، روش‌هایی که معایب دارد و روش‌هایی که ایده آل می‌باشد.

فیزیک کوانتوم

نویسنده: شایان منصوری, منتشر شده در بخش علم و فناوری,

یکی از برجسته‌ترین پیشرفتهای علمی قرن بیستم تحول و ابداع مکانیک کوانتوم است. امروزه مکانیک به عنوان یک وسیله قدرتمند برای درک وضعیت اتمها و مولکولها و نیز یک عامل حیاتی در دست فیزیکدانان و به همان اندازه شیمیدانان و بیوشیمیستها درآمده است.

ریشه‌های این علم به دوران تحویل قرن بیستم و در کشف ماکس پلانک نهفته است و آن این است که به نظر او تشعشات یک شئی گداخته فقط در صورتی به طرز موفقیت آمیزی قابل توضیح است که به جای متغیر اما مداوم بودن میزان انرژی -کوانتا - ایجاد شده باشد. این کشف نهایتا به توضیح پدیده نور بر حسب ذراتی به نام فوتون منجر شد. واژه فوتون در سال 1926 توسط گیلبرت لوئیس امریکایی بهه کار رفت.

در سال 1913 نیلس بوهر دانمارکی فیزیک کوانتوم را بنا نهاده مسلم دانست که انرژی الکترونهای هر اتم نیز باید " کوانتیزه" باشد. مدل مورد نظر منشا طیف نور ساطع شده از اتمهایی نظیر هیدروژن را که از گذشته دور آنها را به عنوان عناصر دارای خطوط رنگی مشخص و مجزا در طیف آنها می‌شناختند توضیح می‌داد. اما یافتن توضیح آن که چرا انرژی این الکترونها باید کوانتیزه باشد مستلزم مرور زمان بود و تا نیمه دهه 1920 و تکمیل فرمول ریاضی معروف به مکانیک کوانتوم توسط " اروین شرودینگر" اتریشی و ورنرهایزنبرگ آلمانی و پل دیراک فیزیکدان بریتانیایی به درازا کشید.فیزیک کوانتوم

تئوری مکانیم امواج کوانتوم توسط شرودینگر الکترون را به چشم یک پدیده موج مانند می‌نگرد به طوری که دامنه نوسان این موج، احتمال یافتن الکترون را در یک نقطه مورد نظر در مکان و زمان یه دست می‌دهد. این موج، همانند امواج الکترومغناطیسی در معرض کوانتیزه شدن است و سطوح مختلف انرژی " لایه‌های مختلف الکترونی" در مدل بوهر می‌تواند بر حسب انرژی ممکن در یک موج الکترونی که به طرز موثری از طریق جاذبه الکتریکی هسته جذب شده، قابل توضیح باشد.

3.0/5 امتیازهای داده شده (2 امتیاز)