• ظهور تورف‌گر دردوره‌ی پرینتر سه‌بعدی

Author وهاب مختاری

از آغاز شکل‌گیری جامعه‌ی صنعتی، تولید‌کننده‌ی کالا و مصرف‌کننده‌ی آن به عنوان دو موجودیت مجزا در نظر گرفته می‌شدند. دو موجودیتی که به جز در زمان خرید و فروش کالا، کاری با هم ندارند. حتی بعد از آن، فاصله‌ی بیش‌تری هم بین تولیدکننده و مصرف‌کننده پدید آمد، تولیدکننده کالای‌اش را به توزیع‌کننده می‌فروشد و او هم به فروشگاه و فروشگاه هم به مصرف‌کننده. با این حال، به نظر می‌رسد این فاصله دارد از بین می‌رود و در آینده شاهد خواهیم بود که تولیدکننده و مصرف‌کننده تبدیل به موجودی واحد شوند: تورف‌‌گر!

• از طریق صفحه گوگل پلاس خود، صفحه فیس‌بوکتان را مشاهده نمایید

Author میلاد صبوری

گوگل‌پلاس یک سرویس شبکه اجتماعی است که گوگل بعد از پروژه ناموفق گوگل ویو راه‌اندازی کرده است. این سرویس دارای امکانات مناسبی در حوزه شبکه‌های اجتماعی است که در نوشته‌های بعدی‌ام به طور جداگانه به آنها خواهم پرداخت. اما در این نوشته یک امکان کاربردی گوگل پلاس رو معرفی می‌کنم. این امکان کاربردی اعضای گوگل‌پلاس را قادر می‌سازد تا بتوانند صفحه فیس‌بوک خود را از طریق صفحه گوگل‌پلاس خود مشاهده کنند.

• تجربه و یادگیری

Author وهاب مختاری

دو فیلسوف امریکایی، ویلیام جیمز و جان دیویی، نظریه‌های تاثیرگذار بسیاری در باب نحوه تفکر و یادگیری گسترش داده‌اند. جیمز و دیویی معتقد بودند که درستی هر طرز فکری بسته به میزان "کارآمدی" آن ، یا ساده‌تر بگویم میزان "به درد بخور بودن" آن طرز فکر است. بنابراین "تجربه" عنصری کلیدی در امر یادگیری است.

• اگر دو ذهن از یک ذهن بهتر است، درباره‌ی دوهزار ذهن چه می‌توان گفت؟ (بخش 1)

Author وهاب مختاری

ماروین مینسکی از پیش‌گامان حوزه‌ی هوش مصنوعی، در سال ۱۹۸۵، کتابی با نام "جامعه‌ی ذهن" به رشته‌ی تحریر درآورد. این کتاب فلسفی که برای مخاطب عام نوشته شده است، در زمان خود، به عنوان کتابی پیش‌ رو در هوش مصنوعی، شناخته می‌شد. فکر می‌کنم مطالعه‌ی این کتاب حتی می‌تواند حکم یک ورزش فکری دل‌چسب را داشته باشد. مؤسسه‌‌ی EMC مقاله‌ای برای معرفی کتاب "جامعه‌ی ذهن" منتشر کرده است. در ادامه می‌‌توانید بخش اول ترجمه آن را مطالعه کنید.

فیزیک کوانتوم

نویسنده: شایان منصوری, چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۲, منتشر شده در بخش علم و فناوری, تعداد بازدیدها 6191,

فیزیک کوانتوم

یکی از برجسته‌ترین پیشرفتهای علمی قرن بیستم تحول و ابداع مکانیک کوانتوم است. امروزه مکانیک به عنوان یک وسیله قدرتمند برای درک وضعیت اتمها و مولکولها و نیز یک عامل حیاتی در دست فیزیکدانان و به همان اندازه شیمیدانان و بیوشیمیستها درآمده است.

ریشه‌های این علم به دوران تحویل قرن بیستم و در کشف ماکس پلانک نهفته است و آن این است که به نظر او تشعشات یک شئی گداخته فقط در صورتی به طرز موفقیت آمیزی قابل توضیح است که به جای متغیر اما مداوم بودن میزان انرژی -کوانتا - ایجاد شده باشد. این کشف نهایتا به توضیح پدیده نور بر حسب ذراتی به نام فوتون منجر شد. واژه فوتون در سال 1926 توسط گیلبرت لوئیس امریکایی بهه کار رفت.

در سال 1913 نیلس بوهر دانمارکی فیزیک کوانتوم را بنا نهاده مسلم دانست که انرژی الکترونهای هر اتم نیز باید " کوانتیزه" باشد. مدل مورد نظر منشا طیف نور ساطع شده از اتمهایی نظیر هیدروژن را که از گذشته دور آنها را به عنوان عناصر دارای خطوط رنگی مشخص و مجزا در طیف آنها می‌شناختند توضیح می‌داد. اما یافتن توضیح آن که چرا انرژی این الکترونها باید کوانتیزه باشد مستلزم مرور زمان بود و تا نیمه دهه 1920 و تکمیل فرمول ریاضی معروف به مکانیک کوانتوم توسط " اروین شرودینگر" اتریشی و ورنرهایزنبرگ آلمانی و پل دیراک فیزیکدان بریتانیایی به درازا کشید.فیزیک کوانتوم

تئوری مکانیم امواج کوانتوم توسط شرودینگر الکترون را به چشم یک پدیده موج مانند می‌نگرد به طوری که دامنه نوسان این موج، احتمال یافتن الکترون را در یک نقطه مورد نظر در مکان و زمان یه دست می‌دهد. این موج، همانند امواج الکترومغناطیسی در معرض کوانتیزه شدن است و سطوح مختلف انرژی " لایه‌های مختلف الکترونی" در مدل بوهر می‌تواند بر حسب انرژی ممکن در یک موج الکترونی که به طرز موثری از طریق جاذبه الکتریکی هسته جذب شده، قابل توضیح باشد.

3.0/5 امتیازهای داده شده (2 امتیاز)