• رمزگذار چرخشی چیست؟

یکی از ابزارهایی که کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارد، رمزگذار چرخشی است. رمزگذار چرخشی یک مبدل مکانیک به الکتریسیه است که می‌تواند همانند یک کدکننده یا رمزگذار، میزان و سرعت چرخش را به عنوان ورودی بگیرد و یک سیگنال الکتریکی دیجیتال یا آنالوگ به عنوان خروجی پس بدهد. از این رمزگذار در دستگاه‌های ورودی رایانه، لنزهای عکاسی، ابزارهای کنترلی، پلتفرم‌های راداری و روباتیک استفاده می‌شود. در ادامه، با این وسیله بیشتر آشنا شوید.

• سن کاربران شبکه‌های اجتماعی

میانگین سنی کاربران تویتر و فیس‌بوک چند سال است؟ دیگر سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مثل: MySpace، LinkedIn، وغیره چطور؟ توزیع سنی  میلیون‌ها کاربر شبکه‌های اجتماعی چگونه است؟

برای کشف این موضوع، آمار سنی ۱۹سایت‌ اجتماعی مختلف را در نظر گرفتیم و به تحلیل‌ اعداد پرداختیم.

• هفت ابزار تجارت الکترونیکی در رسانه‌های اجتماعی

به‌روزرسانی تویتر و فیس‌بوک

بی‌شک امروزه فیس‌بوک و تویتر بزرگترین سایت‌های رسانه اجتماعی در وب می‌باشند. با امکاناتی که شبکه‌های اجتماعی در اختیار شما می‌گذارند می‌توانید با طرفداران و دوستان در حوزه‌ای که تبلیغات دهان به دهان وجود ندارد ارتباط داشته باشید. از این قابلیت ها به نفع خود استفاده کنید!

• سابووفر

حتما پیش آمده است که اتومبیلی با سرعت زیاد و صدای "کوپس کوپس" عجیب و غریبی از کنارتان در خیابان رد شده باشد. دستگاه اضافه تقویت‌کننده صداهای بم، سابووفر (subwoofer) نام دارد. در این مقاله سابووفر را به اختصار معرفی می‌کنیم.

فوتوسل

نویسنده: وهاب مختاری, منتشر شده در بخش علم و فناوری,

فوتوسل

فوتوسل به رسته‌ای از حسگرها گفته می‌شود که بر اساس حضور یا عدم حضور نور یا انرژی الکترومغناطیسی عمل می‌کنند. واژه فوتوسل (photocell) از دو بخش photo + cell تشکیل شده است. منظور از photo همان فوتون (photon) یا اجزای تشکیل‌دهنده نور است و cell نیز به معنای سلول می‌باشد.

یک فوتوسل به صورت‌های مختلفی طراحی می‌شود: از پنل‌های خورشیدی که نور را به الکتریسیه تبدیل می‌کنند بگیرید تا مقاومت‌های نوری که مقدار مقاومت الکتریکی‌شان بسته به شدت نور، متغیر است. فوتوسل یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های مدرن تکنولوژی محسوب می‌شود که راه را برای نوآوری‌های دیگر هموار کرده است.

یکی از انواع رایج فوتوسل، مقاومت نوری (photoresistor) است. یک مقاومت نوری از یک نیمه‌هادی با مقاومت الکتریکی بالا تشکیل شده است؛ زمانی که نور کافی وجود داشته باشد و نیمه‌هادی به اندازه کافی فوتون جذب کند، الکترون‌ها انرژی لازم برای ایجاد جریان الکتریکی را کسب کرده و عملا مقاومت الکتریکی (اهماژ  ohmage) کاهش می‌یابد. مقاومت نوری می‌تواند ناشی از خاصیت ذاتی نیمه‌هادی آن باشد و یا اینکه به صورت بیرونی ایجاد شده باشد. به عنوان مثال سیلیکون یک نیمه‌هادی با خاصیت فوتو رزیستوری ذاتی است و در صورت وجود میزان معتنابهی نور، مقاومتش کم می شود. همچنین می‌توان با تزریق ماده‌ای، حساسیت به نور را در یک مقاومت القا کرد.

مقاومت‌های نوری کاربردهای فراوانی دارند. مثلا تیرهای چراغ‌برق مجهز به مقاومت الکتریکی در زمانی که هوا تاریک باشد به صورت خودکار روشن می‌شوند و برعکس. به این ترتیب مقاومت الکتریکی به صورت قطعه هوشمندی عمل می‌کند که در زمان مقتضی، مدار را وصل یا قطع می‌کند. همچنین نورسنج‌های (lightmeters) دوربین‌های عکاسی پیشرفته مجهز به این نوع مقاومت‌ها هستند و به عکاس کمک می‌کنند تا میزان گشودگی و سرعت باز و بسته شدن دریچه دیافراگم را به صورت دستی یا خودکار تنظیم کند.

یکی دیگر از کاربردهای گسترده فوتوسل‌ها یه عنوان سلول‌های فوتو ولتایی در سلول‌های خورشیدی است. در اثر برخورد تشعشعات الکترومغناطیسی به سطح این سلول‌ها، الکترون‌ها آزاد شده و جریان الکتریکی تولید می‌شود. به این ترتیب می‌توان نور را تبدیل به اختلاف پتانسیل (ولتاژ  voltage) الکتریکی کرد. باتری‌های نوری می‌توانند این ولتاژ را در سلول‌های خود ذخیره کرده و به عنوان یک منبع تجدیدپذیر انرژی از آن استفاده کنند.

از فوتوسل‌ها در دماسنج‌های پیشرفته هم استفاده می‌شود. ردیاب‌های نوری تشعشات الکترومغناطیسی را به خود می‌گیرند و میزان افزایش در انرژی خود را به عنوان معیاری از میزان افزایش دمای محیط گزارش می‌دهند. در محیط‌های که لازم است دماهای بسیاری داشته باشند،‌ از فوتوسل‌های بسیار حساس استفاده می‌شود تا وجود باریک‌ترین و ضعیف‌ترین امواج اشعه ایکس یا مادون قرمز را آشکار کنند.مقاومت‌ نوری

یکی از کاربردهای قدیمی‌تر فوتوسل، فوتوسل شیمیایی است. این نوع فوتوسل در دوربین‌های عکاسی غیر دیجیتال قدیمی در قالب صفحه (سطح)  عکاسی (همان نگاتیوها) یافت می‌شود. این نگاتیوها آغشته به یک نمک مانند برومور نقره یا نمک‌های دیگری حاصل از ترکیب عناصر گروه هفتم جدول تناوبی (یعنی هالوژن‌ها) با نقره می‌باشند. این نوع نمک‌ها را به طور کلی هالیدِ (هالایدِ) نقره (silver halides) می‌نامند. زمانی که اشعه نور به سطح نگاتیو برخورد می‌کند، مولکول‌های هالید نقره به اتم‌های هالوژن و نقره تجزیه می‌شوند و طی فرآیندی باعث تشکیل تصویر نگاتیو و سپس ظهور عکس اصلی می‌شوند. دوربین‌های امروزی از دستگاه‌های جفت‌کننده بار (charge coupled devices) به عنوان گونه‌ای از فوتوسل استفاده می‌کنند و به جای تجزیه هالید نقره، از طریق انتقال بار الکتریکی، نتیجه مشابهی را به دست می‌دهند.

4.9/5 امتیازهای داده شده (7 امتیاز)