• ابرنواختر چیست؟

یک ابرنواختر می‌تواند به قدری پر نور باشد که یک کهکشان را تحت تاثیر روشنایی خود قرار دهد. انرژی‌ای که یک ابرنواختر در فضای کهکشان از خود ساطع می‌کند می‌تواند چندین برابر انرژی‌ای باشد که خورشید در تمام طول عمر خود ساطع می‌کند. ابرنواختر می‌تواند یک منبع غنی از عناصر سنگینی همچون طلا و اورانیم باشد.

پارادوکس روز تولد (۳)

پیش‌تر در اینجا ثابت کردیم که وجود ۲۳ نفر کافی است تا احتمال بروز اشتراک در میان روز تولد آنها بیش از ۵۰ درصد باشد. در این بخش، ابتدا به ماهیت به ظاهر متناقض‌نمای این قضیه می‌پردازیم. در ادامه، اندکی راجع به پیش‌فرض‌های این مسئله روی آدم‌های واقعی در دنیای واقعی خودمان صحبت می‌کنیم. نهایتا یک کاربرد از این مسئله ریاضی را در علم رمزنگاری به طور گذرا شرح می‌دهیم.

حرکت به سوی عطارد

اگر موجودات بشر تاکنون از کره ماه تجاورز نکرده و دورتر نرفته‌اند در عوض سفینه‌های بدون سرنشین بگونه تصورناپذیری از این محدوده پا فراتر نهاده‌اند.

• انواع متفاوت سیستم‌های اطلاعاتی (بخش دوم)

در مطلب انواع متفاوت سیستم‌های اطلاعاتی (بخش اول) گفته شد که سیستم‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات را می‌توان به چهار دسته کلی تقسیم‌بندی کرد. این چهار دسته عبارتند از سیستم‌های TPS، سیستم‌های MIS، سیستم‌های DSS و سیستم‌های ES. در بخش اول شرح مختصری از سیستم‌های TPS و MIS داده شد. این بخش به سیستم‌های DSS و ES می‌پردازد.

حرکت به سوی عطارد

نویسنده: شایان منصوری, منتشر شده در بخش علم و فناوری,

طی سالهای 1973 و 1974، سفینه‌ای به نام (( مارینر 10)) چندین بار بر فراز عطارد به پرواز درآمد و یکبار تا 327 کیلومتری این سیاره پیش رفت و عکسهایی نیز از آن تهیه کرد. عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید است که از زمین مانند نقطه کوچکی در آسمان به نظر می‌رسد. به کمک سفینه بدون سرنشین از این پس با جزئیات بخش مهمی از سطح این سیاره آشنا می‌شویم. اکنون می‌دانیم عطارد از حفره‌هایی است که بر اثر برخورد شهاب سنگ با این سیاره ایجاد شده‌اند و سطح آن را بسیار شبیه سطح ماه ساخته‌اند.

زهرهبه سوی کشف زهره

افراد بشر مدتها از خود می پرسیدند که زهره - سیاره‌ای که بین ما و خورشید قرار گرفته اما به ما نزدیکتر است تا به عطارد-، به چه می‌ماند. سطح زهره به طور دائم در پس پرده‌ای از ابر پنهان است در سال 1962، نخستین سفینه‌ها به سیاره نزدیک شدند. آنها به ما آموختند که جو زهره حرارت سوزانی را در خود حفظ می‌کند به گونه‌ای که دمای آن حتی بالاتر از دمای عطارد است.

پرده ابری که زهره را می‌پوشاند برای امواج رادیویی از نوعی که در رادارها کاربرد دارد، نفوذ پذیر هستند از این رو بسیاری از سفینه‌ها دسته امواجی را که به سطح زهره ارسال کردند، دوباره دریافت کردند. بدینسان ما توانستیم بدون کمک نور نقشه‌های این سیاره را ترسیم کنیم. سفینه‌ها موفق شدند دستگاه‌هایی بر زهره فرود آورند و این دستگاه‌ها فرصت آن را یافتند که پس از ذوب و درهم شکسته شدن در اثر فشار، عکسهایی که از زهره مخابره می‌کنند.

5.0/5 امتیازهای داده شده (3 امتیاز)