• مجموعه‌های فازی

یکی از مفاهیم پایه و اولیه‌ای که در درس ریاضی دوران مدرسه فرا می‌گیریم، نظریه مجموعه‌ها است. اصطلاحاتی چون A اشتراک با  B، C اجتماع با D برای خیلی از ما که از دوران مدرسه فاصله گرفته‌ایم یک حس نوستالژیک ایجاد می‌کند. اما همین مفاهیم پایه امروزه سر منشاء راه ‌حل‌های نوین برای بسیاری از مسائل پیچیده دنیای صنعت هستند.

• سن کاربران شبکه‌های اجتماعی

میانگین سنی کاربران تویتر و فیس‌بوک چند سال است؟ دیگر سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مثل: MySpace، LinkedIn، وغیره چطور؟ توزیع سنی  میلیون‌ها کاربر شبکه‌های اجتماعی چگونه است؟

برای کشف این موضوع، آمار سنی ۱۹سایت‌ اجتماعی مختلف را در نظر گرفتیم و به تحلیل‌ اعداد پرداختیم.

• فوتوسل

فوتوسل به رسته‌ای از حسگرها گفته می‌شود که بر اساس حضور یا عدم حضور نور یا انرژی الکترومغناطیسی عمل می‌کنند. واژه فوتوسل (photocell) از دو بخش photo + cell تشکیل شده است. منظور از photo همان فوتون (photon) یا اجزای تشکیل‌دهنده نور است و cell نیز به معنای سلول می‌باشد.

• ابرنواختر چیست؟

یک ابرنواختر می‌تواند به قدری پر نور باشد که یک کهکشان را تحت تاثیر روشنایی خود قرار دهد. انرژی‌ای که یک ابرنواختر در فضای کهکشان از خود ساطع می‌کند می‌تواند چندین برابر انرژی‌ای باشد که خورشید در تمام طول عمر خود ساطع می‌کند. ابرنواختر می‌تواند یک منبع غنی از عناصر سنگینی همچون طلا و اورانیم باشد.

حرکت به سوی عطارد

نویسنده: شایان منصوری, منتشر شده در بخش علم و فناوری,

اگر موجودات بشر تاکنون از کره ماه تجاورز نکرده و دورتر نرفته‌اند در عوض سفینه‌های بدون سرنشین بگونه تصورناپذیری از این محدوده پا فراتر نهاده‌اند.

طی سالهای 1973 و 1974، سفینه‌ای به نام (( مارینر 10)) چندین بار بر فراز عطارد به پرواز درآمد و یکبار تا 327 کیلومتری این سیاره پیش رفت و عکسهایی نیز از آن تهیه کرد. عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید است که از زمین مانند نقطه کوچکی در آسمان به نظر می‌رسد. به کمک سفینه بدون سرنشین از این پس با جزئیات بخش مهمی از سطح این سیاره آشنا می‌شویم. اکنون می‌دانیم عطارد از حفره‌هایی است که بر اثر برخورد شهاب سنگ با این سیاره ایجاد شده‌اند و سطح آن را بسیار شبیه سطح ماه ساخته‌اند.

زهرهبه سوی کشف زهره

افراد بشر مدتها از خود می پرسیدند که زهره - سیاره‌ای که بین ما و خورشید قرار گرفته اما به ما نزدیکتر است تا به عطارد-، به چه می‌ماند. سطح زهره به طور دائم در پس پرده‌ای از ابر پنهان است در سال 1962، نخستین سفینه‌ها به سیاره نزدیک شدند. آنها به ما آموختند که جو زهره حرارت سوزانی را در خود حفظ می‌کند به گونه‌ای که دمای آن حتی بالاتر از دمای عطارد است.

پرده ابری که زهره را می‌پوشاند برای امواج رادیویی از نوعی که در رادارها کاربرد دارد، نفوذ پذیر هستند از این رو بسیاری از سفینه‌ها دسته امواجی را که به سطح زهره ارسال کردند، دوباره دریافت کردند. بدینسان ما توانستیم بدون کمک نور نقشه‌های این سیاره را ترسیم کنیم. سفینه‌ها موفق شدند دستگاه‌هایی بر زهره فرود آورند و این دستگاه‌ها فرصت آن را یافتند که پس از ذوب و درهم شکسته شدن در اثر فشار، عکسهایی که از زهره مخابره می‌کنند.

5.0/5 امتیازهای داده شده (3 امتیاز)