تجربه و یادگیری

دو فیلسوف امریکایی، ویلیام جیمز و جان دیویی، نظریه‌های تاثیرگذار بسیاری در باب نحوه تفکر و یادگیری گسترش داده‌اند. جیمز و دیویی معتقد بودند که درستی هر طرز فکری بسته به میزان "کارآمدی" آن ، یا ساده‌تر بگویم میزان "به درد بخور بودن" آن طرز فکر است. بنابراین "تجربه" عنصری کلیدی در امر یادگیری است.

• سابووفر

حتما پیش آمده است که اتومبیلی با سرعت زیاد و صدای "کوپس کوپس" عجیب و غریبی از کنارتان در خیابان رد شده باشد. دستگاه اضافه تقویت‌کننده صداهای بم، سابووفر (subwoofer) نام دارد. در این مقاله سابووفر را به اختصار معرفی می‌کنیم.

فیزیک کوانتوم

یکی از برجسته‌ترین پیشرفتهای علمی قرن بیستم تحول و ابداع مکانیک کوانتوم است. امروزه مکانیک به عنوان یک وسیله قدرتمند برای درک وضعیت اتمها و مولکولها و نیز یک عامل حیاتی در دست فیزیکدانان و به همان اندازه شیمیدانان و بیوشیمیستها درآمده است.

حرکت به سوی عطارد

نویسنده: شایان منصوری, منتشر شده در بخش علم و فناوری,

اگر موجودات بشر تاکنون از کره ماه تجاورز نکرده و دورتر نرفته‌اند در عوض سفینه‌های بدون سرنشین بگونه تصورناپذیری از این محدوده پا فراتر نهاده‌اند.

طی سالهای 1973 و 1974، سفینه‌ای به نام (( مارینر 10)) چندین بار بر فراز عطارد به پرواز درآمد و یکبار تا 327 کیلومتری این سیاره پیش رفت و عکسهایی نیز از آن تهیه کرد. عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید است که از زمین مانند نقطه کوچکی در آسمان به نظر می‌رسد. به کمک سفینه بدون سرنشین از این پس با جزئیات بخش مهمی از سطح این سیاره آشنا می‌شویم. اکنون می‌دانیم عطارد از حفره‌هایی است که بر اثر برخورد شهاب سنگ با این سیاره ایجاد شده‌اند و سطح آن را بسیار شبیه سطح ماه ساخته‌اند.

زهرهبه سوی کشف زهره

افراد بشر مدتها از خود می پرسیدند که زهره - سیاره‌ای که بین ما و خورشید قرار گرفته اما به ما نزدیکتر است تا به عطارد-، به چه می‌ماند. سطح زهره به طور دائم در پس پرده‌ای از ابر پنهان است در سال 1962، نخستین سفینه‌ها به سیاره نزدیک شدند. آنها به ما آموختند که جو زهره حرارت سوزانی را در خود حفظ می‌کند به گونه‌ای که دمای آن حتی بالاتر از دمای عطارد است.

پرده ابری که زهره را می‌پوشاند برای امواج رادیویی از نوعی که در رادارها کاربرد دارد، نفوذ پذیر هستند از این رو بسیاری از سفینه‌ها دسته امواجی را که به سطح زهره ارسال کردند، دوباره دریافت کردند. بدینسان ما توانستیم بدون کمک نور نقشه‌های این سیاره را ترسیم کنیم. سفینه‌ها موفق شدند دستگاه‌هایی بر زهره فرود آورند و این دستگاه‌ها فرصت آن را یافتند که پس از ذوب و درهم شکسته شدن در اثر فشار، عکسهایی که از زهره مخابره می‌کنند.

5.0/5 امتیازهای داده شده (3 امتیاز)