• دانگل

دانگل (Dongle) یک قطعه سخت‌افزاری است که به کامپیوتر متصل می‌شود تا بعضی نرم‌افزارهای خاص بتوانند با ضریب امنیت بالاتر اجرا شوند. با توجه به اینکه کپی کردن سخت‌افزار به مراتب مشکل‌تر از کپی کردن نرم‌افزار است، دانگل را می‌توان یک ساختار فوق امن برای جلوگیری از دزدی نرم‌افزار دانست.

پارادوکس روز تولد (۲)

در "بخش اول مقاله" صورت مسئله "پارادوکس روز تولد" را شرح دادیم. داستان از این قرار بود: می‌خواهیم بدانیم دست کم چند نفر دور هم جمع شوند تا احتمال وجود حداقل یک جفت آدم با تاریخ تولد (ماه، روز) مشترک بر احتمال عدم وجود آن بچربد؛ یعنی احتمال وجود دست کم ۵۰ درصد باشد. در این بخش، جواب مسئله را گام به گام پیدا خواهیم کرد.

• رمزگذار چرخشی چیست؟

یکی از ابزارهایی که کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارد، رمزگذار چرخشی است. رمزگذار چرخشی یک مبدل مکانیک به الکتریسیه است که می‌تواند همانند یک کدکننده یا رمزگذار، میزان و سرعت چرخش را به عنوان ورودی بگیرد و یک سیگنال الکتریکی دیجیتال یا آنالوگ به عنوان خروجی پس بدهد. از این رمزگذار در دستگاه‌های ورودی رایانه، لنزهای عکاسی، ابزارهای کنترلی، پلتفرم‌های راداری و روباتیک استفاده می‌شود. در ادامه، با این وسیله بیشتر آشنا شوید.

• سن کاربران شبکه‌های اجتماعی

میانگین سنی کاربران تویتر و فیس‌بوک چند سال است؟ دیگر سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مثل: MySpace، LinkedIn، وغیره چطور؟ توزیع سنی  میلیون‌ها کاربر شبکه‌های اجتماعی چگونه است؟

برای کشف این موضوع، آمار سنی ۱۹سایت‌ اجتماعی مختلف را در نظر گرفتیم و به تحلیل‌ اعداد پرداختیم.

ابرنواختر چیست؟

نویسنده: میلاد صبوری, منتشر شده در بخش علم و فناوری, اطلاعات عمومی,

ابرنواختر چیست؟

یک ابرنواختر می‌تواند به قدری پر نور باشد که یک کهکشان را تحت تاثیر روشنایی خود قرار دهد. انرژی‌ای که یک ابرنواختر در فضای کهکشان از خود ساطع می‌کند می‌تواند چندین برابر انرژی‌ای باشد که خورشید در تمام طول عمر خود ساطع می‌کند. ابرنواختر می‌تواند یک منبع غنی از عناصر سنگینی همچون طلا و اورانیم باشد.

به یک ستاره در حال فرو ریزش ابرنواختر یا سوپرنوا (Suppernova) گفته می‌شود. یک ستاره می‌تواند در دو حالت تبدیل به ابرنواختر شود که بر همین اساس ابرنواخترها به دو نوع تقسیم می‌شوند:

ابر نواخترهای نوع یک: این نوع از ابرنواخترها از ستاره‌های دو تایی ایجاد می‌شوند. ستاره دوتایی در واقع از دو ستاره نزدیک به هم تشکیل شده است که به دور مرکز ثقلشان گردش می‌کنند. در این نوع از ستاره‌های دوتایی، ستاره‌ای که چگال تر است به تدریج مواد ستاره دیگر را به سمت خود جذب می‌کند. این امر باعث می‌شود تا در گذر زمان جرم ستاره اول مرتب رو به افزایش بگذارد. زمانی که جرم این ستاره از یک حد مشخصی که در اصطلاح به آن حد چاندراسکار گفته می‌شود فراتر برود، منجر به انفجار ستاره و ایجاد پدیده ابرنواختر می‌شود.

ابرنواخترهای نوع دو: ابرنواخترهای نوع دو در اثر مرگ یک ستاره و منفجر شدن آن به وجود می‌آیند. برای اینکه انفجار چنین ستاره‌ای منجر به ایجاد ابرنواختر شود باید جرم ستاره چندین بار بیشتر از جرم خورشید باشد. ابرنواختربه طور کلی جرم یک ستاره در چگونگی به پایان رسیدن عمر یک ستاره موثر است. به عنوان مثال ستاره خورشید در منظومه شمسی آنقدر چگال نیست که بتواند در اثر انفجارش باعث ایجاد پدیده ابرنواختر شود.

در یک انفجار ابرنواختری فشار روی هسته ستاره به قدری زیاد می‌شود که باعث ترکیب الکترون‌ها و پروتون‌ها و تبدیل شدن آنها به نوترون می‌شود. چیزی که بعد از پدیده ابرنواختر که ناشی از انفجار ستاره اولیه بوده است باقی می‌ماند یک جرم آسمانی بسیار چگال به نام ستاره نوترونی است.

به طور میانگین در یک کهکشان در اندازه‌های کهکشان راه شیری، به ازای هر پنجاه سال امکان ایجاد یک ابرنواختر وجود دارد. از این عبارت می‌توان این طور نتیجه گرفت که در جهان هستی تقریبا به ازای هر ثانیه یک ستاره در حال منفجر شدن و فرو ریختن است.

3.2/5 امتیازهای داده شده (23 امتیاز)